Ahad, Jun 27, 2010

ulamak @ penyamun ? vol 2

Masuk UMNO kerana dalam PAS dah ramai tokoh-tokoh agama?


Lalu mereka redha untuk memilih orang yang selama ini memusuhi Allah, Rasul, dan perjungan Islam, dengan alasan dakwah.


Ya, katakan kita bersangka baik yang mereka ini punyai niat ikhlas untuk berdakwah. Tetapi anehnya, cara menyimpang ini bukan cara yang diajar oleh Allah swt kepada para Rasul-Nya dan tidak juga disebut dalam kitab suci-Nya, yang kita dan mereka juga membacanya siang dan malam.


Perhatikan kenyataan Allah swt dalam surah As Soff 10-14 :


يا أيها الذين آمنوا هل أدلكم على تجارة تنجيكم من عذاب أليم


Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?


تؤمنون بالله ورسوله وتجاهدون في سبيل الله بأموالكم وأنفسكم ذلكم خيرلكم إن كنتم تعلمون


(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.


يغفرلكم ذنوبكم ويدخلكم جنات تجري من تحتها الأنهار ومساكن طيبة في جنات عدن ذلك الفوز العظيم


Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar.


وأخرى تحبونها نصر من الله وفتح قريب وبشر المؤمنين


Dan (ada lagi) karunia yang lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang percaya (dengan keterangan & janji2 Allah).


يا أيها الذين آمنوا كونوا أنصار الله كما قال عيسى ابن مريم للحواريين من أنصار إلى الله قال الحواريون نحن أنصار الله فآمنت طائفة من بني إسراءيل وكفرت طائفة فأيدنا الذين آمنوا على عدوهم فأصبحوا ظاهرين


Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong (agama) Allah sebagaimana Isa ibnu Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?" Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: "Kamilah penolong-penolong agama Allah", lalu segolongan dari Bani Israil beriman dan segolongan lain kafir; maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang. (As Soff 10-14)

Sepatutnya, dengan ilmu yang mantap kurnian Allah, mereka gunakan untuk sama-sama bergabung tenaga bagi memantapkan perjuangan islam, insya Allah, dengan hasil kerjasama dan gabung jalin antara mereka akan menghasilkan bibit kemenangan buat agama islam.

Tetapi amat rugi dan malang bila mereka memilih UMNO untuk berdakwah, sebenarnya untuk menggadaikan maruah mereka, suka saya tegaskan, islam dan jemaah sama sekali tidak akan rugi walau satu sen pun dengan penyertaan mereka ke dalam UMNO, bahkan merekalah sebenarnya yang rugi dan malang kerana telah mencampakkan diri mereka dalam lubang kebinasaan.


Kesan kepada PAS !


Tribulasi dalam perjuangan Islam adalah sesuatu yang lumrah, musuh dari luar datang menghadang di tengah jalan dan anai-anai cuba merosakkan jemaah dari dalam.


أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يأتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا حتى يقول الرسول والذين آمنوا معه متى نصر الله ألا إن نصر الله قريب


Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (Al Baqarah 214)


Cabaran yang paling penting kepada PAS ialah, untuk memastikan halatuju perjuangan, kepimpinan, dan ahli yang terus komited dengan ISLAM. Kalau ini mampu dipertahankan, maka yang lain akan menjadi mudah untuk diaplikasikan.


لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي فمن يكفر بالطاغوت ويؤمن بالله فقد استمسك بالعروة الوثقى لا انفصام لها والله سميع عليم


Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan tali yang amat kuat yang tidak akan putus (selama-lamanya). Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (Al Baqarah 256)


Insya Allah dengan sepenuh harapan perjuangn Islam akan terus dipelihara oleh Allah swt. Hasil dari usaha dan kerja gigih penyokong dan pendokong agama Allah.


الله ولي الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات إلى النور والذين كفروا أولياؤهم الطاغوت يخرجونهم من النور إلى الظلمات أولئك أصحاب النار هم فيها خالدون


Allah Pelindung orang-orang yang beriman; Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan, yang mengeluarkan mereka daripada cahaya(iman) kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itu adalah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya. (Al Baqarah 257)


Semoga cahaya Islam akan terus bersinar di bawah bimbingan pemimpin Rabbani, yang hanya takutkan Allah swt, dan tidak gentar dengan kepungan musuh-musuh islam.


يريدون ليطفئوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون


Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justru) menyempurnakan cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya. (As Soff 8)


يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وآمنوا برسوله يؤتكم كفلين من رحمته ويجعل اكم نورا تمشون به ويغفر لكم والله غفور رحيم


Hai orang-orang yang beriman (kepada para rasul), bertakwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya, niscaya Allah memberikan rahmat-Nya kepadamu dua bagian, dan menjadikan untukmu cahaya yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan dan Dia mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Al Hadid 28)

Sesungguhnya, memilih UMNO sebagai medan untuk berdakwah adalah pilihan yang luar tabie, umpama memilih "si pondan" untuk dibuat isteri.

sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan