Rabu, Ogos 05, 2009

jangan bermain dengan api !

salam.

ronnie liu dan jeff ooi, saya tak pernah kenal kalian sebelum ini, biarpun sudah lebih setahun pakatan rakyat menerajui pemerintahan di selangor dan pulau pinang, nama kalian cukup asing bagi saya.

namun nama kalian sekarang dah melonjak naik ke tangga teratas, sebaris dengan siti nurhaliza dan rosyam nor, menjadi antara nama-nama yang terhangat di pasaran, gara-gara perkataan dan tindakan kalian yang begitu negatif terhadap islam.

seharusnya kalian sedar apakah status bumi malaysia sekarang? ianya didiami oleh mejoriti spesis melayu yang berugama islam, justeru menjadi impian mereka untuk melihat satu hukum dan undang-undang islam, yang semestinya adil dan sesuai untuk semua kaum itu terlaksana dan diguna pakai dalam perlembagaan tanah melayu.

apa sebenarnya masalah kalian terhadap islam? mungkin kalian ada masalah dengan penganut-penganut-nya, tapi jangan sekali-kali kalian samakan masalah penganut islam dengan masalah islam itu sendiri, sesungguhnya islam adalah agama yang sifar masalah, islam lengkap dengan semua pakej yang sesuai untuk semua spesis hidupan, baik karnivor, herbivor, omnivor, reptilia, mamalia, bahkan ia sesuai dengan langit dan bumi, dan seluruh cakerawala.

mungkin kalian pernah mendengar pepatah melayu yang menyebut, 'tak kenal, maka tak cinta' jadi saya cadangkan kepada kalian berdua supaya mengenali dan menilai islam dengan penuh berlapang dada, agar bibit-bibit cinta itu subur dan mekar di hati kalian.

perlu kalian ingat, bahawa kesabaran umat islam ada batasnya, jangan kalian cuba bermain dengan api, kelak terbakar diri, cukuplah kalian hanya bermain bungan api pada setiap tahun baru cina sahaja.

hayati dan fahamilah islam yang adil ini, agar ia sebati seperti nafas yang kaliat sedut dan hembus pada setiap hari.

sekadarnya dari saya.

waa islama.

2 ulasan: